Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (12)
  • Motivasjon (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Skolevegring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (12)

Artikkelforfatter

  • Eifred Markussen (2)
  • Per Tronsmo (2)
  • Alexander Meyer (1)
  • Anne-Lise Høstmark Tarrou (1)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Eva Martinsen Dyrnes (1)
  • Ida Svantorp (1)
  • Robin Ulriksen (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Stine Løvereide (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Trond Buland (1)
Fagartikkel

Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon

Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon.

Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Skolens ansvar når barn har dårlige levekår

Barn og unges levekår påvirker deres psykiske helse og mulighet til å mestre skolehverdagen og føle tilhørighet. Skolen, i samarbeid med hjelpetjenestene, kan gjøre en forskjell. Men det krever et utvidet mandat, for eksempel å kunne spørre om hvordan det står til med familieøkonomien, eller bidra til å skaffe den unge en sommerjobb.

Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Veien tilbake til skolen – en systematisk tilnærming

Etter en utprøving av et program for å hjelpe barn tilbake til skolen opplevde man at fraværet gikk betydelig ned. Men det skjedde ikke bare blant dem som hadde gjennomført programmet. En like stor andel i kontrollgruppen fant også veien tilbake til skolen.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Guttas Campus – et skreddersydd tilbud til gutter i ungdomsskolen

Gutter i ungdomsskolen får to uker med intensiv læringscamp i sommerferien. Deretter oppfølging på mentorsentre i halvannet år. Slik får de en mulighet til å til å lykkes bedre faglig og sosialt.

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Registrering av skolefravær

Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær.

Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Tvang – skoleforskningens blinde felt

En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Det gode møtet som motivasjon til å fullføre

Selv om fullført utdanning regnes som inngangsbillett til voksenverdenen og gir muligheter for videre utdanning, arbeid og etablering, er frafallet stort blant norske ungdommer i de yrkesfaglige programmene. Men det fins en gruppe elever som velger å fullføre mot alle odds. De befinner seg klart i risikosonen, med dårlige erfaringer fra tidligere skolegang og kanskje tidligere avbrudd. Det gode møtet kan være avgjørende – det å bli vist respekt og tillit uten at grensene for det private blir overtrådt. For læreren kan dette være en krevende balansegang.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Privatisteksamen En vei tilbake til opplæringsløpet – for noen

En studie viser at elever har mange ulike grunner til å gå opp som privatister. Bare et lite mindretall bruker ordningen fordi de tidligere har falt fra i videregående opplæring, de fleste bruker ordningen for å forbedre karakterer eller skaffe seg tilleggskompetanse.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Frafall i videregående opplæring – i Norge og andre land

Internasjonale komparative studier viser et felles mønster i mange land. Mellom 60 og 80 prosent av elevene består videregående. Tilsvarende vil alle landene ha en gruppe på mellom 20 og 40 prosent som systemene ikke klarer å gi et godt nok tilbud til at de vil bestå i første omgang. Faktorene som bidrar til frafall, ser ut til å være de samme i alle landene, og det fins relativt lite forskning og evaluering av tiltak for å redusere frafallet og bedre gjennomføringen.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Fagartikkel

Yrkesfagopplæringen – mellom skole og bedrift

Det store frafallet av elever i den videregående skolen bekymrer mange i dag. Ny forskning viser at utfordringene er størst for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. En vellykket integrering av allmenne fag i yrkesfagene må finne en form som kan støtte en oppdatert yrkesfagprofil som fremmer faglig trygghet og dermed opplevelsen av å mestre dagens arbeidsoppgaver og styrker yrkesstoltheten.

Publisert: 03.05.2010 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo