Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Fysisk helse (5)
  • Psykisk helse (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Digitalisering (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgrep (1)
  • Synsvansker (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ane-Marthe Solheim Skar (1)
  • Bjørge Herman Hansen (1)
  • Ellen Svarverud (1)
  • Helle K. Falkenberg (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Kirsten Braatveit (1)
  • Magne Skibsted Jensen (1)
  • Marianne Skogbrott Birkeland (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Rune Andreassen (1)
  • Tine Kristin Jensen (1)
  • Trine Langaas (1)
Kronikk

Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive

Debatt: Friminuttene er altfor viktige til å overlates til Snapchat. Det er på høy tid å innføre et nasjonalt mobilforbud i skolen.

Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Å bli alvorlig mobbet på skolen kan skade like mye som vold i hjemmet

KRONIKK: Barn som sier at mobbing er det verste de har opplevd, har veldig like plager som barn som har opplevd vold i familien. Det gjelder både antall plager de har og hvilke typer plager.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Den glemte minoriteten

Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning.

Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det

KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer

KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse.

Publisert: 31.08.2019 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo