Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (15)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (16)
  • Lærerutdanning (12)
  • Forskning og metode (5)
  • Ny som lærer (4)
  • Skoleutvikling (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Organisering (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Matematikk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (16)

Artikkelforfatter

  • André Vågan (1)
  • Cecilie Rønning Haugen (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Erik Bulie (1)
  • Gerd Johansen (1)
  • Glenn-Egil Torgersen (1)
  • Herner Sæverot (1)
  • Hilde Konttinen (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Jarle Bakke (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kari Kildahl (1)
  • Kirsti Vindal Halvorsen (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Odd Harald Valdermo (1)
  • Peder Haug (1)
  • Svein Kyvik (1)
  • Tine Arntzen Hestbek (1)
  • Torfinn Langelid (1)
  • Torunn Klemp (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagartikkel

Praksislærere som brobyggere i lærerutdanningene – erfaringer med delte stillinger mellom skoler og universitet

Ved å gi praksislærere 20 prosent stilling ved universitetet har man forsøkt å bryte de tradisjonelle skillelinjene mellom skole og universitet. Når praksislærerne blir plassert i en nøkkelposisjon, knyttes teori og praksis bedre sammen.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Utdanner vi fortsatt uskikkede lærere?

Utdanning av fremtidige lærere er et stort samfunnsansvar, og lærerutdanningene må kunne gå god for kompetansen hos de kandidatene som uteksamineres. Et viktig bidrag til å sikre kompetansen hos fremtidens lærere er skikkethetsvurderingen.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Hvordan masteroppgaver kan skape bedre lærere

En entreprenøriell masteroppgave er et alternativ til den klassiske akademiske oppgaven. Målet har vært å finne en oppgaveform som forbereder studentene til den praktiske hverdagen som lærere.

Publisert: 22.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren

Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har.

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Medforskning i lærerutdanningen

Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin.

Publisert: 07.06.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Kva undervisarane tenkjer om si eiga undervisning

Einsidig fokus på studentane sine vurderingar kan fort gje eit skeivt bilete av undervisningspraksis i høgare utdanning. Ønskjer vi eit meir heilskapleg bilete av utdanninga, må vi også lytte til undervisarane sine stemmer.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel

Naturfag med relevans: Lærerstudenter i naturfag underviser elever på bygg og anlegg

Naturfag er et omfattende fellesfag på yrkesfaglige studieretninger. Det kan være vanskelig å få elevene til å oppleve faget som relevant, og dette kan skape utfordringer, særlig for lærerstudenter med lite erfaring fra yrkesfag. Gjennom å flytte undervisningen fra høgskolen til skolen har man forsøkt å møte denne utfordringen.

Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Matematikk – vår tids latin

Mange elever har lite nytte eller utbytte av matematikkundervisningen i videregående skole, blant annet fordi de har utviklet matematikkangst. Derfor bør man både utrede hvordan matematikk kan gjøres valgfritt for en del av elevene, og vurdere om krav til matematikk for opptak til studier er relevante.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Kronikk

Velferdsstaten – også for dei innsette

Det tok mange år før innsette i norske fengsel fekk rett til eit fullverdig opplæringstilbod på lik linje med andre. Når innsette blir overført til Nederland og det blir hevda at utanlandske innsette ikkje har rett til den same opplæringa som dei norske, så kan det sjå ut til at denne retten kan kome til å forvitre.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Kva skal til for å endre lærarutdanninga?

Lærarutdanninga er blitt reformert igjen og igjen, utan å bli betre. Hovudutfordringa er ikkje ideala eller intensjonane, men korleis utfordringane blir løyste ved lærarutdanningsinstitusjonane. Lærarutdannarane må å vere i stand til å realisere dei nye ideane, dei nye krava og den nye pedagogikken. Slik det er i dag, er dei ikkje det. Eit støttetiltak er å kople lærarutdanningane tettare til reformarbeidet i skulen. Dette er naudsynt for å få til ein synleg kompetanseutvikling innafor lærarutdanninga.

Publisert: 13.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning

Begrepet forskningsbasert utdanning er uklart og blir tillagt ulikt meningsinnhold. Dermed er det også uklart hva man mener med at lærerutdanningen skal være forskningsbasert. Det er også et spørsmål hvor interessert lærerne er i å ha en mer forskningsbasert utdanning. Flertallet av nyutdannede lærere etterlyser i stedet en mer praktisk orientert utdanning.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Hensikter med lærerutdanning og ulike kunnskapsformer - Er integrasjon av pedagogikk og fagdidaktikk formålstjenlig?

Et pågående forskningsprosjekt om kunnskapsformer i lærerutdanningen finner at fagdidaktikk og pedagogikk preges av ulike kunnskapsdiskurser som forholder seg ulikt til politikk og praksis. På grunn av deres ulikhet vil det være vanskelig og heller ikke formålstjenlig å søke en bedre integrasjon. Tvert imot kan det hende at man risikerer å svekke begge fagenes kunnskapsbidrag.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Partnerskap som grep for å styrke kvaliteten på lærerutdanningen

Obligatoriske partnerskapsavtaler er nå innført i norsk lærerutdanning. Ideen bak partnerskap blir belyst, og tre norske partnerskapsprosjekter blir beskrevet og vurdert med hensyn til kvalitet.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Sammen om god praksisopplæring

Kvalitet i lærerutdanningene er et aktuelt tema som det blir skrevet mye om. Men et tema som likevel sjelden blir berørt, er det relasjonelle grunnlaget mellom lærerutdanning og praksisskole. Det kan være fordi vi har vært vant til å se dette forholdet som en selvfølge. Men et godt praksissamarbeid i lærerutdanningene kommer ikke av seg selv – det krever en målrettet innsats der grunnleggende oppfatninger om forholdet mellom teori og praksis blir stilt på prøve.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagartikkel

I pedagogikkens navn

Pedagogikken er i ferd med å bli usynlig som fag. Altfor mange fagdisipliner har utgitt seg for å være «pedagogikk» og dermed invadert det pedagogiske domenet. Pedagogene har ikke tatt vare på faget sitt, og skolen og elevene står igjen som tapere.

Publisert: 12.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo