Artikkel Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia KRONIKK: Mange stipendiater og postdoktorer møter flere utfordringer ved sin fødsels- og foreldrepermisjon enn det som er vanlig for de fleste arbeidstagere. Det kan kanskje føre til at det blir mindre fristende for kvinner å forfølge en karriere i akademia. Publisert: 24.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Vi må ta vår del av ansvaret når doktorgradene ikke blir ferdige De som tar doktorgrad i Norge er motiverte og ofte blant de beste studentene. Når så mange likevel ikke blir ferdige, må utdanningsinstitusjonene gjøre noe annerledes. Publisert: 13.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Kommer kjønnsbalansen av seg selv når det er nok kvinner å ta av? Vi behøver ikke endre på kvinnene i akademia, men på organisasjonene, skriver Ingvil Hellstrand og Marit Aure. De foreslår at forskere får ekstra tid til faglig jobbing etter fødselspermisjoner. Publisert: 21.10.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Høyere status på utdanning fører til lavere status på formidling Stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» handler om å øke status på utdanning, men det står ingenting om hva som skal nedprioriteres. Publisert: 09.04.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Belønning og økt status kan gi bedre forelesere En god meritteringsordning ved universiteter og høyskoler vil ikke svekke forelesernes indre motivasjon, men bidra til å løfte undervisningskvaliteten for alle. Publisert: 30.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Slik får vi studentene til å delta aktivt i forelesningen Seks enkle grep kan forvandle studenter fra passive tilhørere til aktive deltakere. Publisert: 27.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva mister vi med tidens kvelende akademiske sjangerkrav? Vår tids portvoktere ville neppe latt Platons dialoger eller forelesningsnotatene etter Aristoteles passere. Publisert: 07.12.2016 Hentet fra forskning.no