Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (4)
  • Klima og bærekraft (4)
  • Læreplaner (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Barnehage (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Sæther (1)
  • Erik Knain (1)
  • Marianne Ødegaard (1)
  • Ole Andreas Kvamme (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Steinarr Sommerset (1)
  • Tom Lund (1)
Fagartikkel

Eventyrlig gjenbruk

Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.

Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel

– Berekraft i barnehagen må vere meir enn søppelsortering

I norske barnehagar skal berekraft vere eit gjennomgåande tema og verdigrunnlag. Men barna lærer ofte berre å rydde avfall, viser forsking.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Engelsk — Fagfellevurdert

An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationships with nature

Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til rette for et økosentrisk skifte i forholdet menneske-natur, som uten tvil er en underliggende årsak til naturkrisen.

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Making sense of frustration and complexity when introducing sustainability in teacher education

Barn og unge vokser i dag opp til et liv med klimakrise og miljøkrise. Dette må skolen forholde seg til, og lærerutdannere må reflektere over hvorvidt vi forbereder våre studenter godt nok til denne oppgaven.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo