Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (14)
  • Lærerutdanning (14)
  • Forskning og metode (8)
  • Læreplaner (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (14)

Artikkelforfatter

  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (2)
  • Anne Berit Emstad (1)
  • Astrid Øydvin (1)
  • Bente Opheim (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Doris Jorde (1)
  • Elaine Munthe (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Elin Sæther (1)
  • Erik Knain (1)
  • Gerd Stølen (1)
  • Hedvig Abrahamsen (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Inga Staal Jenset (1)
  • Ingrid Syse (1)
  • Irina Engeness (1)
  • Janne Thoralvsdatter Schele (1)
  • Jean Bergane (1)
  • Kirsti Lyngvær Engelien (1)
  • Kristin Emilie W. Bjørndal (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Mari Nygård (1)
  • Marianne Ødegaard (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Nina Helgevold (1)
  • Ole Andreas Kvamme (1)
  • Rachel Jakhelln (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Raymond Bjuland (1)
  • Reidun Faye (1)
  • Tonje Stenseth (1)
Fagfellevurdert

Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen: Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga

Hva kjennetegner norskfaglige tematikker, fagovergripende perspektiv og empiri i norskdidaktiske masteroppgaver fra det første kullet med studenter i grunnskolelærerutdanninga?

Publisert: 19.03.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories

Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter

Oppfølging av studenter ved en mentor har potensial i seg til å fremme studenters læring og utvikling. En mentorordning kan derfor være et viktig redskap for å videreutvikle utdanningskvalitet.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections

Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning

I norske styringsdokument for høgre utdanning ligg det ei forventning til at mentorordningar skal bli utvikla i større skala og bidra til kvalitetsarbeidet til universitet og høgskular.

Publisert: 28.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen

Undervisning og læring i høyere utdanning har gjennomgått store endringer de siste tiårene, med studentenes aktive rolle i egen kunnskapsutvikling som særlig sentralt – ofte kontrastert med det tradisjonelle, lærersentrerte forelesningsformatet.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Making sense of frustration and complexity when introducing sustainability in teacher education

Barn og unge vokser i dag opp til et liv med klimakrise og miljøkrise. Dette må skolen forholde seg til, og lærerutdannere må reflektere over hvorvidt vi forbereder våre studenter godt nok til denne oppgaven.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Preparing student teachers to teach in diverse classrooms: A comparative case study of two teacher education programmes

Forskning indikerer at lærerutdanningene ikke gir studentene tilstrekkelige kvalifikasjoner for å undervise i et mangfoldig klasserom.

Publisert: 24.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Ny praksisform i lærerutdanningen: Analysepraksis for forsknings- og profesjonsforberedelse

Det er et tilbakevendende tema at lærerutdanningen må være forankret i praksis i større grad, og at lærerstudenter fremhever nettopp praksiserfaringene som det mest verdifulle i studiene.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development

Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagfellevurdert

Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo

For å styrke kvaliteten på praksisopplæringen i lærerutdanningen og fremme FoU- kompetansen i skolene, har Kunnskapsdepartementet løftet frem etablering av utvidede partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner, skoler/barnehager og skoleeiere, som et sentralt strategisk grep. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan utvidede partnerskap kan fremme kvalitetsutvikling av mer enn bare studentenes praksisopplæring.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagfellevurdert

Utdanna skoleleiar – nye spenningar?

Korleis beskriv skoleleiarar leiarkvardagen sin etter å ha gjennomført den nasjonale rektorutdanninga?

Publisert: 29.12.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Fagfellevurdert

Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?

Hvilken relevans opplever lærerstudentene at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres?

Publisert: 30.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert

Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler

Det å kvalifisere til forskningsbasert yrkesutøvelse, er en oppgave som lærerutdannere ved høgskoler og universiteter må samarbeide med lærerutdannere i praksisskoler om. Dette samarbeidet kan være en utfordring for lærerutdannere på begge læringsarenaene.

Publisert: 14.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo