Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (4)
  • Skriving (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (4)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Hovdhaugen (1)
  • Kirsten Sivesind (1)
  • Reidun Bottenvann † (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Åsmund H. Eikenes (1)
Fagfellevurdert

En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave

Hva ligger i grunnskolelærerstudenters oppfatning av profesjonsrettet, praksisorientert og forskningsbasert angående deres entreprenørielle masteroppgave?

Publisert: 24.01.2025 Hentet fra Uniped (Vol. 47) 4/2024
Fagfellevurdert

Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap

Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Fagfellevurdert

Oppgaver som medierende betingelser for læring og danning – erfaringer fra et bachelorstudium i pedagogikk

I dag er det nærmest en selvfølge å be studenter om å gjøre obligatoriske oppgaver underveis i et studieløp. Likevel er det forsket lite på hvordan studentene erfarer å arbeide med denne typen oppgaver.

Publisert: 11.06.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 1/2021
Fagfellevurdert

Å utvikle grunnskolelærarstudentane sin skrivekompetanse

Når ein får til dialogar om tekst på tvers av fag- og tekstkulturar, kan vi få ei meir heilskapleg skriveopplæring som tek arbeidet med dei grunnleggjande ferdigheitene på alvor. Slik kan vi uteksaminere studentar med eit sterkt og velutvikla tekstmedvit som meistrar eit breitt spekter av skriftkyndigheit – kompetansar det er god bruk for i skolen.

Publisert: 26.10.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo