Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (6)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (7)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (7)

Artikkelforfatter

  • Guro Hansen Helskog (1)
  • Ingvil Førland Hellstrand (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Kristine Ludvigsen (1)
  • Marit Aure (1)
  • Mats Persson (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Silje Bringsrud Fekjær (1)
Artikkel

Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia

KRONIKK: Mange stipendiater og postdoktorer møter flere utfordringer ved sin fødsels- og foreldrepermisjon enn det som er vanlig for de fleste arbeidstagere. Det kan kanskje føre til at det blir mindre fristende for kvinner å forfølge en karriere i akademia.

Publisert: 24.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi må ta vår del av ansvaret når doktorgradene ikke blir ferdige

De som tar doktorgrad i Norge er motiverte og ofte blant de beste studentene. Når så mange likevel ikke blir ferdige, må utdanningsinstitusjonene gjøre noe annerledes.

Publisert: 13.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kommer kjønnsbalansen av seg selv når det er nok kvinner å ta av?

Vi behøver ikke endre på kvinnene i akademia, men på organisasjonene, skriver Ingvil Hellstrand og Marit Aure. De foreslår at forskere får ekstra tid til faglig jobbing etter fødselspermisjoner.

Publisert: 21.10.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Høyere status på utdanning fører til lavere status på formidling

Stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» handler om å øke status på utdanning, men det står ingenting om hva som skal nedprioriteres.

Publisert: 09.04.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Belønning og økt status kan gi bedre forelesere

En god meritteringsordning ved universiteter og høyskoler vil ikke svekke forelesernes indre motivasjon, men bidra til å løfte undervisningskvaliteten for alle.

Publisert: 30.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Slik får vi studentene til å delta aktivt i forelesningen

Seks enkle grep kan forvandle studenter fra passive tilhørere til aktive deltakere.

Publisert: 27.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva mister vi med tidens kvelende akademiske sjangerkrav?

Vår tids portvoktere ville neppe latt Platons dialoger eller forelesningsnotatene etter Aristoteles passere.

Publisert: 07.12.2016 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo