Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Høytpresterende elever (7)
  • Motivasjon (7)
  • Matematikk (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Titan.uio.no (2)
  • Matematikksenteret (1)
  • NIFU (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Bjarne Røsjø (2)
  • Camilla Porsanger (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Mona Nosrati (1)
  • Per Bjørnar Grande (1)
  • Stig Brøndbo (1)
Fagfellevurdert

Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn

Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen?

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel

Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen?

NIFU-forsker Jørgen Smedsrud har sammen med Anders Nordahl-Hansen (Høgskolen i Østfold) og Ella Idsøe (Naturfagsenteret) skrevet i Frontiers in Psychology om hvordan evnerike elever i matematikk opplever lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, og på hvilke måter elevene håndterer kjedsomhet i skolen.

Publisert: 22.09.2022 Hentet fra NIFU
Blogg

Kampen mot konkurranse i skolen

Kan en konkurransebasert skole være positivt for læring?

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

– Det er typisk at evnerike barn ikke får lov til være smarte

Jasper trivdes bra de første årene i grunnskolen, med lærere som så at han var ekstremt evnerik og forsøkte å støtte ham framover. Men så kom nye lærere og mente at han var «midt på treet», og snart ble skolen et vanskelig sted å være. – Historien er dessverre ganske typisk for det mange evnerike barn kan oppleve, sier professor Ella C. Idsøe.

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Alle elever skal få oppleve en tilpasset undervisning

– Alle elever i norsk skole skal få oppleve mestring og en tilpasset undervisning. Det gjelder også elever med stort læringspotensial, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet. Men kritikere frykter at departementet satser mer på fagre ord enn på reelle endringer.

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Skoleflinke finner seg ikke til rette i skolen

Elever med gode karakterer opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever som ikke presterer godt i skolen opplever det samme.

Publisert: 09.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

Artikkelen setter fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo