Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (12)
  • Internasjonal forskning (12)
  • Læremidler (3)
  • Læreplaner (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Skoleutvikling (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Bedre skole (2)
  • forskning.no (2)
  • Læringsbloggen (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Ann Lisa Sylte (1)
  • Anubha Rohatgi (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Sara Archard (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Solveig Dalehaug Havreberg (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Artikkel

- Ungdommen er ikke så digitale som vi tror

Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå.

Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen

ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med.

Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering

Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Digital Downsides in Teacher Education

Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi.

Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Kronikk

Eit nettbrett til kvar elev gir ikkje digital kompetanse

KRONIKK: Digitaliseringa av utdanninga her til lands er prega av ei overdrive tru på at løysinga ligg i eit nettbrett til kvar elev.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Kan fremtidens voksne nok om digital teknologi?

Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning

Hvordan kan deltakere ved helse- og oppvekstfag imøtekomme fremtidens behov for kompetanse innen velferdsteknologi?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Artikkel

Tradisjonell bruk av teknologi i klasserommet

Både tilgangen på digitale verktøy i skolen og ambisjonene om å bruke dem på nye måter er store, men bruken i undervisningen er fortsatt preget av at informasjon overføres til elevene på en relativt tradisjonell måte, viser ny klasseromsforskning.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies

Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene.

Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Blogg

Er det lurt å “lære kidsa koding” i skolen? Ny kunnskapsoppsummering

Hvorvidt man bør “lære kidsa koding”, altså programmeringsferdigheter, har vært diskutert i flere år.

Publisert: 11.11.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo