Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (6)
  • Lesing og muntlig ferdighet (6)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (3)
  • Arbeidsliv i Norden (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Alexandra Halsan (1)
  • Berit Kvam (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim

Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde?

I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er utformet på?

Publisert: 28.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter

Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente.

Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Kvalitet i læring i barnehagen: En analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge

Er det forskjell i hvordan man vektlegger læringsbegrepet i styringsdokumenter fra Norge og OECD? Har dette noe å si for utformingen av fremtidens barnehage?

Publisert: 06.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Artikkel

Overraskende mange voksne i Norden har svake lese- og regneferdigheter

Utfordringen for politikerne er å sikre utviklingsmuligheter til de to millioner voksne med for svake ferdigheter til å klare seg i arbeids- og samfunnsliv. Det sier Anders Rosdahl, forskningsleder ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og dansk representant i nettverket som har utarbeidet den første nordiske PIAAC rapporten.

Publisert: 21.05.2015 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo