Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (5)
  • Digitalisering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Bedre skole (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Gunn Engelsrud (1)
  • Henning Jakhelln (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Trond Welstad (1)
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Eit nettbrett til kvar elev gir ikkje digital kompetanse

KRONIKK: Digitaliseringa av utdanninga her til lands er prega av ei overdrive tru på at løysinga ligg i eit nettbrett til kvar elev.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Kronikk

Kortslutning om forskning

DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når PISA tar styringen

PISA-undersøkelsene kan komme til å dreie verdigrunnlaget i norsk skole uten grunnlag i noen som helst lovhjemmel. Dette er et problem man vil møte – helt uavhengig av hvor velegnede, representative eller holdbare disse undersøkelsene måtte være.

Publisert: 02.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo