Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Bedre skole (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Glenn-Egil Torgersen (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Herner Sæverot (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Per Arne Øiestad (1)
  • Trine Ørbæk (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Gi det uforutsette en plass i skolen

Uforutsette hendelser er en naturlig del av all undervisning og annen virksomhet innenfor skolen. Ofte blir slike hendelser oversett og oppfattet som forstyrrelser. Slik sett går man ofte glipp av muligheten til å utvikle bedre undervisning og mer selvstendige elever.

Publisert: I dag Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt.

Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Mellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommet

Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. Vi undersøker hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 5) 2/2021
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo