Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (11)
  • Læremidler (11)
  • Digitalisering (7)
  • Forskning og metode (3)
  • Læreplaner (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (7)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Ellen Romstad (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Glenn-Egil Torgersen (1)
  • Herner Sæverot (1)
  • Ingvill Rasmussen (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Morten Oddvik (1)
  • Morten Stene (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Tonje Stenseth (1)
  • Trond Heum (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagartikkel

Gi det uforutsette en plass i skolen

Uforutsette hendelser er en naturlig del av all undervisning og annen virksomhet innenfor skolen. Ofte blir slike hendelser oversett og oppfattet som forstyrrelser. Slik sett går man ofte glipp av muligheten til å utvikle bedre undervisning og mer selvstendige elever.

Publisert: I dag Hentet fra Bedre skole 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Om verdien av å arbeide langsomt i endringenes tid – et alternativ til «bevisstløs digitalisering»

Læreren er en aktør, ikke en brikke i utviklingen av skolen. Derfor bør vi som er foreldre, politikere og andre med sterke meninger om skolen, stole på at læreren har en god forståelse av når de digitale løsningene og verktøyene skal brukes − og når de ikke skal det.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Fagledelse er lærerens kjerneoppgave

Økt oppmerksomhet rundt didaktisk planlegging og fagledelse kan være en svært fruktbar måte å styrke relasjoner i klasserommet på.

Publisert: 06.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel

Samtavla | Talkwall

Et sted å dele samtaler - læreren stiller spørsmål som elevene kan svare på ved å skrive meldinger som kan ordnes og vises på tavla.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Digital storyline – et bidrag til realisering av nye læreplaner

Gjennom digital storyline kan elevene selv velge digitale verktøy som de bruker til å arbeide med et tema over tid. Slik kan skolen realisere fagfornyelsens intensjoner om elever som utforsker og går i dybden.

Publisert: 20.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Omtale

Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne

Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt?

Publisert: 05.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Hvordan yrkesretting og relevans praktiseres i fellesfagene

En utredning viser at de fleste lærere bruker et annet repertoar av arbeidsmetoder når de underviser fellesfagklasser i yrkesfag enn det de bruker i studiespesialiserende klasser. Yrkesretting kan øke gjennomføringsgraden når en dyktig lærer klarer å gjøre undervisningen relevant. Men med mislykkede forsøk på yrkesretting risikerer man bare å gjøre vondt verre for de svakeste elevene.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Læremidler og ressurser for læring – betydningen av struktur og progresjon

Mange hevder at elever vil kunne lære både fortere, bedre og mer effektivt gjennom digitale læremidler. Likevel er den papirbaserte læreboka fremdeles et svært sentralt læremiddel i grunnskolen og delvis på videregående skole. I prosjektet ARK&APP har 20 forskere gjennom tre år studert valg og bruk av læremidler i norsk skole for å kunne danne seg et helhetlig bilde av det nye læremiddellandskapet.

Publisert: 30.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagfellevurdert

Læringsressurser og lærerrollen - et partnerskap i endring?

Lærerboka har mistet sin suverene posisjon som eneste kunnskapskilde. Internett og utenomfaglige aktiviteter gjør at lærerne "designer" sine egne undervisningsopplegg, såkalte hybride praksiser.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel

Film som faglig-pedagogisk ressurs i historie

Vi kan ha stor nytte av film i historiefaget. Det forutsetter at den gode historielæreren også har litt kunnskaper om film og didaktiske perspektiv på hvordan film kan brukes i undervisningen.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo