Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Matematikk (5)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • NTNU (2)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Are Turmo (1)
  • Inger Throndsen (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Marianne Akselsdatter (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
Blogg

Hvorfor mattelæreren er viktig for framtida

Matematikk-lærere har kanskje aldri løst noen store miljøutfordringer, kreftgåter eller energikriser. Men de utdanner de som skal gjøre det.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Undervisningskvalitet og elevenes læring

I TIMSS 2015-studien ble det tatt et norsk initiativ for å utvide elevspørreskjemaet med spørsmål relatert til undervisningskvalitet i matematikktimene. Analyser av disse dataene viser at viktige aspekter ved undervisningskvalitet har positiv sammenheng med elevenes læringsresultater.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel

Fem forskningsfunn som skolepolitikerne bør kjenne til

Hver elev som fullfører videregående skole gir en samfunnsgevinst på nesten én million kroner. 30 prosent av ungdommene som dropper ut av videregående skole oppgir ensomhet som årsak.

Publisert: 26.08.2015 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Matematikkvansker – utfordringer og tiltak

Tidlig kartlegging og de gode tiltakene, med den gode læreren, er avgjørende faktorer for å fremme og høyne kompetansen i matematikk hos elevene.

Publisert: 13.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagartikkel

Elevers utvikling av regneferdigheter - Betydningen av målorientering

Det ser ut til at elever som står i fare for å sakke akterut faglig, oppnår et bedre læringsutbytte i et mestringsorientert læringsmiljø hvor det legges vekt på forståelse og kunnskap, utvikling av nye ferdigheter og betydningen av innsats. Dette er forskjellig fra en prestasjonsorientert læringskultur, hvor det å demonstrere egen dyktighet og å framstå som bedre enn andre er det viktigste. Et flertall av lærerne på 2. og 3. trinn ser ut til å ha en mestringsorientert holdning til matematikkundervisningen.

Publisert: 24.03.2010 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo