Podcast Tett på Kirsti Klette: Klasseromsforskningens førstedame Kirsti Klette er trolig den mest berømte skoleforskeren i Norden. Hun har besøkt hundrevis av klasserom for å finne ut om lærerne gjør det de sier at de gjør. De første tiårene møtte hun opp med penn og papir. I dag drasser hun med seg to-tre videokamera inn i klasserommene. Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort og tverrfaglig forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert «Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling. Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis? Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016