Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Blogg (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (8)
  • Studieforberedende (8)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Digitalisering (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Dorte Ågård (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
Fagartikkel

Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende

Skolen har et overbelastningsproblem. Problemet skyldes i hovedsak et misforhold mellom forventninger til hva skolen skal yte, og hva som er mulig. Lærere i videregående skoles som opplever rollekonflikt, rapporterer gjerne om stress, frykt for å krenke elever og tanker om å slutte i læreryrket.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Lærertyper på videregående

Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Ledelse i klasserommet – et læringsperspektiv

Undervisning og læring bør spille en viktigere rolle innenfor klasseledelse. Nye perspektiver på kasseledelse blir presentert, med eksempler fra videregående skole.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Forstår du ungdomskulturen?

Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.

Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elevene trenger hjelp til å sette grenser foran PCen

– Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad.

Publisert: 05.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Dansk — Fagfellevurdert

Motivation – læreransvar eller elevansvar?

Hvordan blir motivasjonen hos elever i videregående skole påvirket av det som skjer i undervisningen?

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Paideia Vol 11. 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo