Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (6)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (6)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Digitalisering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ane Bergset Mandal (1)
  • Anne Haugland Balsnes (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Ellen Romstad (1)
  • Jorun Christensen (1)
  • Maja Sandmo Grip (1)
  • Marianne Tevik Singstad (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Stine Ekornes (1)
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen

Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære.

Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!

KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant

Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Digital storyline hjelper å realisere nye læreplaner

Gjennom digital storyline kan elevene selv velge digitale verktøy som de bruker til å arbeide med et tema over tid. Slik kan skolen realisere fagfornyelsens intensjoner om elever som utforsker og går i dybden.

Publisert: 05.09.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet

Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo