Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Klima og bærekraft (16)
  • Naturfag (16)
  • Samfunnsfag og historie (6)
  • Læreplaner (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Norsk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NorDiNa (2)
  • Titan.uio.no (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Bjarne Røsjø (2)
  • Anja Bakken (1)
  • Astrid T. Sinnes (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Barbara Maria Sageidet (1)
  • Christoffer C. Eriksen (1)
  • Elisabeth Iversen (1)
  • Erik Knain (1)
  • Erling Krogh (1)
  • Georg Mathisen (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Linda Jolly (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Sigmund Bolme (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
Artikkel

Skoleelevene lærer når de arbeider i hagen

Skolehagen er på vei tilbake. Skoleelever har godt av å arbeide praktisk, men hvis hagen skal bli et bra sted å lære, trengs det både system og penger.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling. En kritisk undersøkelse

Språkfiguren bærekraftig utvikling er i dag blant de mest brukte på tvers av kultur, og dukker opp i nær sagt hver eneste diskurs om samfunn og miljø. Hva skal bærekraftig utvikling egentlig bety? Det er viktig å drøfte, all den tid formuleringen er så utbredt og assosieres med så mye håp.

Publisert: 10.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Natursti i naturfag på videregående skole: En studie av postene og elevenes erfaringer fra en natursti om radioaktivitet og stråling

Natursti kan være et interessant virkemiddel i naturfagundervisningen, dersom naturstien og dens poster blir tilfredsstillende utformet. Denne artikkelen utforsker en natursti som ble gjennomført for en naturfagklasse fra en videregående skole. Artikkelen gransker naturstiens poster og hvordan et utvalg av elever erfarer naturstien.

Publisert: 20.05.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 1/2021
Fagfellevurdert

’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling

Naturfagundervisningen - internasjonalt ’science education’- har forandret sin rolle gjennom tidene, og forholdet til henholdsvis miljøundervisning eller ’environmental education’ (EE), og utdanning for bærekraftig utvikling (ESD), har blitt diskutert siden 1960-tallet.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra NorDiNa (Vol. 15) 4/2019
Artikkel

Skoleelever lager utstyr som samler inn havdata til forskere

I et helt nytt undervisningsopplegg skal elever i videregående skole utvikle plattformer som kan samle inn havdata som saltinnhold, temperatur, bølger, vindforhold. Data som elvene samler inn skal brukes i forskning hos SINTEF og NTNU.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Hvor mye mikroplast finnes det egentlig i havet?

Det var én av tingene ungdomsskoleelevene lurte på da de fikk møte forskere fra UiT og Framsenteret for å lære om forskning på plastforsøpling av havet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Bærekraft og endring i skolen

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan humler lære barn om berekraft

Ved barnehagelærarutdanninga på UiS skal studentane lære om korleis dei kan formidle berekraftig utvikling til barnehagebarn. Humler spelar ei sentral rolle.

Publisert: 27.06.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Elever gir gode realfagsråd til bedrifter

Elever ved Rognan ungdomsskole vurderte håndteringen av restavfall hos kabelprodusenten Nexans. De kom tilbake med gode råd som førte til at bedriften kan redusere restavfall-mengden til det halve. – Vi sparte nesten 100 000 kroner det første året. Disse ungdommene ga virkelig gode råd, sier fabrikksjef Karl Peter Johansen.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Podcast

Lærerrommet: Klima og bærekraft

Hvordan lære bort om klima og bærekraft uten å skremme barn og ungdom, og uten å skyve alt ansvaret over på dem?

Publisert: 10.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Skal gjøre elevene i stand til å løse klimakrisen

Professor Erik Knain og kollegaene hans får 15 millioner av EU til et prosjekt som skal gjøre skolelever, lærere og lokalsamfunnet utenfor skolen i stand til å samarbeide om og mestre store samfunnsutfordringer knyttet til klima og bærekraft.

Publisert: 07.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Miljøforsker tror ikke på økokalypsen

– Økologi er ikke en ideologi, en religion eller et politisk program – men et realfag som handler om å beskrive, forstå og forutsi naturens gang. Og den vitenskapen forteller oss at det faktisk går bedre og bedre på mange miljøområder, sier professor Geir Hestmark.

Publisert: 03.09.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling på timeplanen: Tenk skolehage!

Dersom barn og unge får høre at de først og fremst er til skade for naturen, så vil det neppe bidra til aktivt engasjement. Skolehagen er et positivt alternativ der barna kan få erfaringer og utvikle holdninger gjennom å samhandle med naturen.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Styring av skolen i møte med klimaendringer

I denne artikkelen ser forfatterne på to globale styringsinitiativ og deres effekt for skolens evne til å forberede elever til et liv i en tid med store klimaendringer. Det ene initiativet er FNs tiår for utdanning for bærekraftig utvikling, det andre er OECDs PISA-program. Mens forskning viser at PISA-programmet har hatt stor påvirkning på skolen, har FNs tiår for bærekraftig utvikling kun i liten grad påvirket skolen. Forfatterne viser her hvilke konsekvenser det kan få for elevene at OECD har påvirket skolen mer enn FN. Mye tyder på at elevens muligheter til å møte en fremtid med klimaendringer vil bli svekket.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo