Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)

Artikkeltema

  • Klima og bærekraft (9)
  • Samfunnsfag og historie (5)
  • Læreplaner (3)
  • Naturfag (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)
  • Første steg (2)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid T. Sinnes (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Birgitte Bjønness (1)
  • Christoffer C. Eriksen (1)
  • Erling Krogh (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Lars-Henrik Paarup Michelsen (1)
  • Linda Jolly (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Veronica Bergan (1)
Fagartikkel

Eventyrlig gjenbruk

Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.

Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU)

Det er behov for å konkretisere hva bærekraftig yrkesutøvelse betyr i praksis, og hvordan yrkesdidaktikk kan bli bærekraftdidaktikk.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Verdien av å dyrke mat i barnehagen

Det viktigste for at barn skal se verdien av et bærekraftig samfunn, er å starte i det små, som å dyrke salat og gressløk.

Publisert: 09.02.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling: Utforskende arbeidsmåter

Gjennom utforskende arbeidsmåter får elevene selv en mulighet til å identifisere og utforske relevante problemer og finne gode løsninger. Slik kan skolen bidra til å gi barn og ungdom håp til framtiden og vise at en innsats fra hver enkelt nytter og er nødvendig.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Hvordan formidle klimaproblematikken til elever – uten at de skal miste motet

Det er ikke nødvendigvis slik at elever må bombarderes med katastrofetall når man skal undervise dem om bærekraftig utvikling. Fakta som viser at det kan være mulig å få kontroll på utviklingen kan formidles — uten at man bagatellisere problemene vi står oppe i.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling på timeplanen: Tenk skolehage!

Dersom barn og unge får høre at de først og fremst er til skade for naturen, så vil det neppe bidra til aktivt engasjement. Skolehagen er et positivt alternativ der barna kan få erfaringer og utvikle holdninger gjennom å samhandle med naturen.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling som samfunnsfaglig tema

Bærekraftig utvikling skal bli ett av tre hovedområder i fremtidens skole. Dessverre kan det se ut til at det er en snever forståelse av begrepet som ligger til grunn, med vekt på utvikling av nye teknologier. Dersom vi skal ha en realistisk mulighet til å nå FNs bærekraftsmål, må samfunnsfaget få en viktigere rolle.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Styring av skolen i møte med klimaendringer

I denne artikkelen ser forfatterne på to globale styringsinitiativ og deres effekt for skolens evne til å forberede elever til et liv i en tid med store klimaendringer. Det ene initiativet er FNs tiår for utdanning for bærekraftig utvikling, det andre er OECDs PISA-program. Mens forskning viser at PISA-programmet har hatt stor påvirkning på skolen, har FNs tiår for bærekraftig utvikling kun i liten grad påvirket skolen. Forfatterne viser her hvilke konsekvenser det kan få for elevene at OECD har påvirket skolen mer enn FN. Mye tyder på at elevens muligheter til å møte en fremtid med klimaendringer vil bli svekket.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo