Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Atferd (4)
  • Kognitive vansker (4)
  • Psykisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Gro Lien Garbo (1)
  • Inger Størseth Haarr (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd?

Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon.

Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Artikkel

- Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen

Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Årets Eilert Sundt-foreleser: DNA gjør oss til dem vi er

- Foreldre, skole og venner har stor betydning i livene våre, men de bestemmer ikke hvem vi er. I bunn og grunn ville vi vært de samme om vi hadde blitt adoptert bort ved fødselen, sier Robert Plomin.

Publisert: 11.10.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo