Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (6)
  • Tilpasset opplæring (6)
  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Matematikk (2)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skriving (1)
  • Stress (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Paideia (1)
  • Statped (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Ann Karin J. Grimholt (1)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Bjørg Rasmussen Hinze (1)
  • Lill-Johanne Eilertsen (1)
  • Marianne Akselsdatter (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Ulf Tore Gomnæs (1)
Fagartikkel

Tilrettelegging av matematikkundervisningen for elever med utviklingshemming

Artikkelforfatterne viser i denne artikkelen hvordan skolene kan arbeide for å styrke matematikkundervisningen for elever med lett og moderat utviklingshemming. De presenterer aktuell og relevant kunnskap om temaet og foreslår kartleggingsverktøy som kan benyttes for denne elevgruppen.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring

Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Blogg

Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer

De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder.

Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Video

En ny hverdag med diktering

For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo