Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (7)
  • Kontroll og tilsyn (7)
  • Organisering (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Ledelse (3)
  • Skoleutvikling (2)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Arbeiderhistorie (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • NTNU (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Bjørn Bolstad (1)
  • Cecilie Rønning Haugen (1)
  • Grete Wolden (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Åsmund Arup Seip (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts

Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring.

Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Artikkel

Gir skolesystemet større sosiale forskjeller?

Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling.

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging?

Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger?

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet

KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler.

Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal

Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig.

Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004

Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling.

Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo