Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (12)
  • Læreplaner (7)
  • Motorikk (4)
  • Motivasjon (3)
  • Lek (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (12)

Artikkelforfatter

  • Egil Galaaen Gjølme (2)
  • Jorunn Spord Borgen (2)
  • Arild Boge (1)
  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Cathrine Dunker Furuly (1)
  • Elin Bø Morud (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Erling Algrøy (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Hilde Stokvold Gundersen (1)
  • Jan Höper (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Lotta Johansson (1)
  • Marius Wick Kvalvaag (1)
  • Ole-Vinjar Egeland (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Rune Snaprud (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Øystein Røynesdal (1)
  • Øyvind Førland Standal (1)
  • Øyvind Kvalnes (1)
Fagartikkel

Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving

Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag

Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område.

Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Svømmeundervisning – fra oppvarmet basseng til elv og islagt vann

Svømmeundervisning skal nå foregå utendørs, gjerne i sjø, elver og islagt vann, og mange lærere vil dermed måtte utvikle sin kompetanse. Gjennom samarbeid og en relativt enkel kompetanseutviklingsmodell kan omstillingen bli overkommelig.

Publisert: 17.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Risikofylt lek i skolen

Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig.

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Ballspillundervisning i kroppsøving

Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen?

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Kroppsøving – et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap

Gjennom å legge mindre vekt på hva man gjør, og mer vekt på hvorfor og hvordan, kan kroppsøvingsfaget oppfylle kravene i fagfornyelsen. Dette vil kunne utfordre både elever og lærere som har etablerte forventninger til hva kroppsøving skal være.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Crossfit i kroppsøvingsfaget

Crossfit blir ofte fremstilt som en kroppsfokusert og maskulin treningsform. Men denne treningsmetoden er i virkeligheten svært fleksibel, og i sin mer moderate form har den egenskaper som vil kunne gi et viktig bidrag til kroppsøvingsundervisningen.

Publisert: 30.08.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Kva kroppsleg læring eigentleg er

Kroppsleg læring kjem inn i dei nye læreplanane som ein del av kjerneelementa i kroppsøving. Det å tileigne seg motorisk kompetanse og øve på ferdigheiter i ulike bevegelsesaktivitetar er ikkje nytt innanfor kroppsøvingsfaget. Det nye er at kroppsleg læring no føreset at elevane skal legge merke til og uttrykke eigne erfaringar med å delta og lære i bevegelse.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Effekten av fysisk aktivitet i skolen – mange uavklarte spørsmål

En systematisk kunnskapsoversikt viser at fysisk aktivitet blant unge har effekt for deres fysiske helse. Men hittil har det vært vanskelig å påvise tilsvarende effekter på psykisk helse, læringsmiljø og læringsutbytte. Basert på den kunnskapen man har så langt, skal det nå forskes på hva som skjer når man innfører mer fysisk aktivitet i norske ungdomsskoler.

Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Hva skjer i kroppsøvingsfaget?

En rekke mastergradsprosjekter som tar for seg aspekter ved kroppsøvingsfaget, viser eksempler på at praksis står i kontrast til fagets formål og læreplan. Kroppsøving fremtrer som et «tregt sosial felt» der aktivitet i seg selv blir oppfattet som fagets innhold, og der rammene blir oppfattet som et hinder for å arbeide inkluderende. Samtidig ser man at ny kunnskap åpner en rekke muligheter for å få til endringer i faget.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo