Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (12)
  • Lek (12)
  • Barnehage (6)
  • Læreplaner (3)
  • Motorikk (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • forskning.no (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Georg Mathisen (1)
  • Hege Heiestad (1)
  • Heid Osnes (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Hilde Nancy Skaug (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Maria Grindheim (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Silje Marie Hatlestad (1)
  • Sondre Sæther (1)
  • Tiri Bergesen Schei (1)
  • Øyvind Kvalnes (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi.

Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Fagartikkel

Risikofylt lek i skolen

Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig.

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren

Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever

Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert

Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering

Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt.

Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Artikkel

De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet

En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Blogg

Robuste barn vokser på (og i) trær!

Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Jenter og gutar bevegar seg ulikt i barnehagen

Mens gutane er intense og utfordrande i bevegelsane sine, er jentene rolegare og meir verbale. Det bør ikkje dei vaksne stå stille og sjå på, meiner forskar.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale

Ei skattekiste i svømme- og livredningsopplæring

Forskere fra Norge, Finland, Latvia og Litauen har samlet erfaring fra svømme- og livredningsopplæring i ei håndbok.

Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen

Vilter, kroppslig lek blir ofte betraktet som «dårlig» lek og blir som regel stoppet av de ansatte. Barna blir bedt om å finne på noe annet. Hvis leken foregår inne, blir kanskje barna bedt om å gå ut å fortsette leken der. I hvilken grad involverer de voksne seg i barns kroppslige lek og hvem leker barna sammen med?

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo