Fagartikkel Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område. Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel Skoleelever lager utstyr som samler inn havdata til forskere I et helt nytt undervisningsopplegg skal elever i videregående skole utvikle plattformer som kan samle inn havdata som saltinnhold, temperatur, bølger, vindforhold. Data som elvene samler inn skal brukes i forskning hos SINTEF og NTNU. Publisert: 10.11.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ny rapport: Slik kan skolegården gjøre barn og unge mer fysisk aktive Barn og unge er mindre fysisk aktive enn før. Forskere fra NMBU har studert hvordan uteområdene i norske skoler og barnehager kan bidra til å motvirke den stadig økende inaktiviteten, og skape god helse og trivsel. Det har resultert i oppdaterte anbefalinger for uteområdenes innhold og størrelse. Publisert: 20.10.2019 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU