Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (12)

Artikkeltema

  • Læremidler (12)
  • Læreplaner (12)
  • Forskning og metode (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Digitalisering (3)
  • Norsk (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Naturfag (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (5)
  • NorDiNa (2)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Nordic Research in Music Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Anja Gabrielsen (1)
  • Anne Selvik Ask (1)
  • Atle Skaftun (1)
  • Berit S. Haug (1)
  • Camilla Sandvik (1)
  • Charlotte Aksland (1)
  • Eli Kristin Aadland (1)
  • Katarzyna Julia Leikvoll (1)
  • Kristin Støren (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Merete Hagen Helland (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Ole Enge (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Ruth Grüters (1)
  • Siri Wieberg Klausen (1)
  • Sonja M. Mork (1)
  • Øystein Sørborg (1)
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Bruk av komponering og improvisasjon i instrumentalundervisning på kulturskolen: tidstyv eller inngangsport til musikk- og notasjonsforståelse?

I hvor stor grad blir skapende aktiviteter brukt av instrumentallærere? Og hva synes lærerne om bruk av disse aktivitetene i kulturskoleundervisningen?

Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Nordic Research in Music Education (Vol. 5) 2024
Fagfellevurdert

Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.–4. trinn

En løsning for å utjevne sosiale forskjeller og bedre folkehelsen i befolkningen er å satse på utdanning til barn tidlig i livsløpet. Trass i dette er mat og helse faget med færrest timer av de obligatoriske fagene i skolen, og faget med lavest formell fagkompetanse hos de som underviser.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?

Lærerne har i liten grad vært med på å forme bærekraftbegrepet og utdanningsmålene, men er de som leder læringsprosessene i skolen. De bør derfor i sterkere grad involveres i UBU-diskursen og produksjon av teori som er relevant for utvikling av deres undervisning.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Why Are Norwegian Education Authorities Digitising Education? An Analysis of Political Arguments in Policy Documents

Over hele verden er interessenter innen utdanning opptatt av å tilby skoler tilgang til digital teknologi. Norge er intet unntak. Siden 2006 har digitale ferdigheter blitt ansett som grunnleggende ferdigheter som bør gjennomsyre alle skolefag, på tvers av klassetrinn.

Publisert: 23.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 4/2023
Fagfellevurdert

Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag

I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om.

Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Fagfellevurdert

Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon

Den metaforiske formuleringen «skjult kanon» ser ut til å ha fått status som en etablert sannhet uten at det er blitt stilt spørsmål om hvilke implikasjoner «det skjulte» kan ha, og hva det faktisk innebærer.

Publisert: 30.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Lokalt læreplanarbeid med fagfornyelsen

Med revideringen av Kunnskapsløftet i 2020 har nye styringssignaler for det lokale læreplanarbeidet blitt introdusert, blant annet ved å innføre et eget kapittel i læreplanverkets overordnede del om profesjonsfellesskapet på skolen.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap

I Norge er alle læreplaner for fag i grunnskole og videregående opplæring fornyet i 2020–2022. Et av hovedtrekkene er innføringen av kjerneelementer i fagene. I denne artikkelen fokuserer vi på kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i naturfag.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 3/2021
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo