Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Læreplaner (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Forskning og Forandring (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Aud Torill Meland (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Jon Kaurel (1)
  • Steinarr Sommerset (1)
Fagartikkel

20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning

I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål.

Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem?

Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet?

Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Artikkel

– Berekraft i barnehagen må vere meir enn søppelsortering

I norske barnehagar skal berekraft vere eit gjennomgåande tema og verdigrunnlag. Men barna lærer ofte berre å rydde avfall, viser forsking.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo