Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (5)
  • Læreplaner (5)
  • Skoleutvikling (5)
  • Læremidler (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • Erlend Stenlund (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Podcast

Podkast: Er læreboka død?

Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Ministry of Education and Research’s action plan for digitalization in primary and secondary education and training: appraisal and critique

Formålet med denne artikkelen er å undersøke hva slags støtte og retningslinjer handlingsplanen for digitalisering i grunnopplæringen gir lærere.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 16) 1/2021
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo