Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (14)
  • Skoleutvikling (14)
  • Organisering (3)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Engelsk (1)
  • Klima og miljø (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Tronsmo (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Camilla Bjørke (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Erlend Stenlund (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Hanna Karv (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lars Gunnar Briseid (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Margareth Sandvik (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Tone Pernille Østern (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Læreplanen og profesjonsfellesskapet

Det er lagt mer vekt på læreres samarbeid i det nye læreplanverket. Men forskningen viser at lærerfellesskap i seg selv ikke kan garantere ny og bedre praksis. Typisk produktive fellesskap er villige til å teste ut og snu opp ned på gamle rutiner – samtidig som de utvikler felles standarder for god praksis.

Publisert: 18.02.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Læring uten kropp

Fagfornyelsen legger til grunn et snevert dybdelæringsbegrep, først og fremst basert på kognitiv læringsteori. Men all læring, og ikke minst dybdelæring, er noe langt mer enn innhenting og bearbeiding av informasjon.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Podcast

Lærerrommet: Hva er dybdelæring i fagfornyelsen?

Hva betyr dybdelæring, og hva betyr det ikke?

Publisert: 14.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 08.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video

Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen

De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene?

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Læreplanene speiler samfunnet

– Læreplaner er blant de mest innflytelsesrike tekstene vi har, og vil sette sitt preg på framtidens samfunn og arbeidsliv, forteller forsker.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet – en trussel mot skolens danningsoppdrag

Forsøket på å sikre kvalitet på opplæringen i skolen har resultert i uklare signaler til skoleledere og lærere om hvordan man skal innrette opplæringen. Mens loven og læreplanene har et helhetlig danningsperspektiv, legger kvalitetsvurderingssystemet vekt på elevprestasjoner i noen få av fagene.

Publisert: 29.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Kritisk tenkning

I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/19
Omtale

Dybdelæring og nye fag i fremtidens skole

Fremtidens skole skal ruste elevene til å møte utfordringer de vil få både i arbeidslivet og i livet generelt. Undervisningen skal i større grad reflektere behovet for nye kompetanser. Elevene skal få rom til å gå i dybden på fagene samtidig som deres faglige forståelse styrkes.

Publisert: 03.12.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling som samfunnsfaglig tema

Bærekraftig utvikling skal bli ett av tre hovedområder i fremtidens skole. Dessverre kan det se ut til at det er en snever forståelse av begrepet som ligger til grunn, med vekt på utvikling av nye teknologier. Dersom vi skal ha en realistisk mulighet til å nå FNs bærekraftsmål, må samfunnsfaget få en viktigere rolle.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo