Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Digitalisering (9)
  • Læreplaner (9)
  • Læremidler (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (5)
  • Acta Didactica (3)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • Ann Lisa Sylte (1)
  • Dag Yngve Jacobsen (1)
  • Inger Dagrun Langseth (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Morten Munthe (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Rolf Halse (1)
  • Sara Archard (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Siri Wieberg Klausen (1)
  • Solveig Dalehaug Havreberg (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
Fagfellevurdert

Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen

Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen?

Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Why Are Norwegian Education Authorities Digitising Education? An Analysis of Political Arguments in Policy Documents

Over hele verden er interessenter innen utdanning opptatt av å tilby skoler tilgang til digital teknologi. Norge er intet unntak. Siden 2006 har digitale ferdigheter blitt ansett som grunnleggende ferdigheter som bør gjennomsyre alle skolefag, på tvers av klassetrinn.

Publisert: 23.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter

Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring.

Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Fagfellevurdert

Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?

I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette.

Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Ministry of Education and Research’s action plan for digitalization in primary and secondary education and training: appraisal and critique

Formålet med denne artikkelen er å undersøke hva slags støtte og retningslinjer handlingsplanen for digitalisering i grunnopplæringen gir lærere.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 16) 1/2021
Fagfellevurdert

Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning

Hvordan kan deltakere ved helse- og oppvekstfag imøtekomme fremtidens behov for kompetanse innen velferdsteknologi?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert

How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators - A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand

Over ti år har gått siden den Kunnskapsløftet introduserte bruken av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i norsk skole. Forskning viser imidlertid at det fremdeles er et betydelig gap mellom de utdanningspolitiske intensjonene og praksis i utdanningssystemet.

Publisert: 05.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 4/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo