Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Fagfellevurdert (6)
  • Artikkel (5)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (19)
  • Læreplaner (19)
  • Skoleutvikling (19)
  • Ledelse (5)
  • Organisering (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (7)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NorDiNa (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Tronsmo (2)
  • Kristin Støren (2)
  • Monica Bjermeland (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Berit Reitan (1)
  • Britt Ulstrup Engelsen (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Helene Soldal (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Majken Korsager (1)
  • Maria Gaare Dahl (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Fagfellevurdert

Muligheter og utfordringer i det lokale læreplanarbeidet. Læringsteoretiske og epistemiske antakelser i Læreplanverket for Kunnskapsløftet av 2020

Læreres lokale læreplanarbeid er viktig for opplæringens kvalitet. Gjeldende læreplanverk for grunnopplæringen, Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020, er komplekst og sammensatt, og evalueringer viser at det lokale læreplanarbeidet er krevende for skolene.

Publisert: 02.01.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Artikkel

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Kreativitet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Hvordan kommuniseres kreativitet i læreplanen, og hva betyr dette i skolen?

Å utdanne samfunnsborgere som skal løse utfordringer i en verden i endring, er noe annet enn å innvie den oppvoksende generasjon i et etablert kunnskapsgrunnlag. Elevene skal ikke bare lære det de voksne kan, de skal også lære å utvikle ny kunnskap.

Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel

Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag

EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring

Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis?

Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Fagartikkel

Enkeltfag, tverrfag eller flerfag − et historisk læreplanperspektiv

Læreplanene helt fra Normalplanen av 1939 og fram til kunnskapsløftet har forsøkt å bidra til at elevene kan betrakte et og samme emne ut fra ulike fags perspektiv. Et viktig skille har vært om man legger vekten på tverrfaglighet eller flerfaglighet. Uansett har det alltid vært vanskelig å få intensjoner til å bli til praksis i klasserommene.

Publisert: 13.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Podcast

Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20

Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge

Profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som kan ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Med Kunnskapsløftet ble den norske skolelederen et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og ansett å være en viktig endringsagent i implementeringen av reformen.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 23 1/2022
Artikkel

LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand»

Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Triangulert analysemodell – en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler

Aksjonsforskningsmodellen triangulert analysemodell bidrar med å strukturere lærende samtaler i faser i små og store profesjonsfellesskap.

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel

Lærersamarbeid i grunnskolen

Lærersamarbeid skal bidra til felles engasjement og læring for å forbedre den enkelte lærers og skolens felles praksis. En masterstudie viser at læreres samarbeidstid var «overorganisert» og i liten grad bidro til å utvikle deres egen praksis. Lærerne opplevde at kollegasamarbeid om egen undervisning var mest meningsfullt.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagfellevurdert

Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring

Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal «fylles på» og «spres» i skolesystemet.

Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Acta Didactica Vol. 12, 3/2018
Fagartikkel

Lærarrolla i fagfornyinga: Å utføre – eller å skape

Om Fagfornyinga skal bli ein suksess, vil avhenge av om teksten er presis nok i ordlyden til å føre til intendert praksis. Tidlegare satsingar viser at lærarar risikerer å bli skulda for å ikkje gjere det dei skulle, når det i realiteten viste seg at sjølve teksten i styringsdokumenta var for abstrakt og uklår til å bli forstått på ein spesifikk måte.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

En lærerprofesjon i endring

Lærerne har mer støtte enn på lenge for at de skal være med å prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen. Dette er en sjanse vi må gripe, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Læreplanen og profesjonsfellesskapet

Det er lagt mer vekt på læreres samarbeid i det nye læreplanverket. Men forskningen viser at lærerfellesskap i seg selv ikke kan garantere ny og bedre praksis. Typisk produktive fellesskap er villige til å teste ut og snu opp ned på gamle rutiner – samtidig som de utvikler felles standarder for god praksis.

Publisert: 18.02.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo