Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (13)
  • Læreplaner (13)
  • Skoleutvikling (5)
  • Organisering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (5)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Universitetet i Innlandet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NIFU (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Ole Martin Ringlund (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

Skriver doktorgrad om livsmestring

Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 28.11.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Skal hjelpe barn i møtet med digitale trusler

Høgskolen i Innlandet har fått EU-midler i et prosjekt som skal utdanne barn og ungdom om cybersikkerhet, og beskytte dem mot ulike digitale trusler.

Publisert: 04.09.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

«Jeg gjør så godt jeg kan, men det ser ikke gymlæreren»

Norske ungdommer vil at kroppsøving skal være et pusterom og en slags motvekt mot den vanlige skolehverdagen, men det er noe som gjør det vanskelig.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Fagfornyelsen yrkesfag oppleves som vellykket, men krevende

I evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, viser en ny forskningsrapport fra NIFU blant annet at nye læreplaner oppleves som vellykket, men krevende. Vi ser også at de fleste yrkesfaglige utdanningsprogrammene opplever vekst eller stabilitet i de første tre årene etter fagfornyelsen.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

─ Skulen skal vera ein stad der elevane kan veksa og finna ut kven dei er

Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand»

Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Solidaritet og nestekjærlighet nærmest usynlig i læreplanene

Med Fagfornyelsen i 2020 skulle verdiene i skolens formålsparagraf løftes tydeligere inn i læreplanen for fagene. Men solidaritet og nestekjærlighet havner i skyggen, ifølge ny rapport.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forberedelse til fagfornyelse med gjenbruk, omforming og utvikling

Skolene hadde som strategi å tilpasse arbeidet i en travel hverdag, sier forskere bak ny rapport om evaluering av innføringen av de nye læreplanene.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

En lærerprofesjon i endring

Lærerne har mer støtte enn på lenge for at de skal være med å prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen. Dette er en sjanse vi må gripe, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Historiefagets utvikling i skolen

– Lærerne spilte en viktigere rolle enn vi har trodd, mener førsteamanuensis Brit Marie Hovland.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo