Fagartikkel Fem fordommer om estetiske fag Kunst, dans, musikk og drama blir ofte sett på som luksusfag, valgfrie hobbyfag – som et tillegg til «de ordentlige» kunnskapsfagene. Men solid og omfattende forskning på feltet viser at disse fagene spiller en viktigere rolle en enn mange tror. Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor. Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole. Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel Rike oppgaver – rike muligheter Rike oppgaver kan gi økt læringsutbytte, og er i tråd med intensjonene i læreplanen. Sju kjennetegn ved rike oppgaver presenteres her − et godt utgangspunkt når rike oppgaver skal lages. Publisert: 05.02.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022