Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (6)
  • Motivasjon (6)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Motorikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Aasland (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Morten C. Rustad (1)
  • Reidar Säfvenbom (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Veerle Garrels (1)
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagartikkel

Positiv psykologi i spesialundervisning – Kunsten å bygge på styrker

Forfatteren av denne artikkelen oppfordrer oss, med hjelp av positiv psykologi, til å skifte oppmerksomheten fra negative til positive faktorer i synet på elever. Hun påpeker at dette er spesielt viktig innenfor spesialundervisning, der flere av elevene kan slite med et negativt selvbilde.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 08.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy»

Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva skal elevene lære i kroppsøving?

Det er ikke feil å spille ball i kroppsøvingsfaget, men det som skjer i gymtimen må understøtte kompetansemålene i faget.

Publisert: 12.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo