Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)

Artikkeltema

  • Læreplaner (9)
  • Motivasjon (9)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Cathrine Dunker Furuly (1)
  • Erling Algrøy (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Inga Kjerstin Birkedal (1)
  • Ingeborg Stana (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marius Wick Kvalvaag (1)
  • Mathias Brekke Mandelid (1)
  • Ole-Vinjar Egeland (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Rune Snaprud (1)
  • Trude Alfsvåg (1)
  • Veerle Garrels (1)
  • Øystein Røynesdal (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Fem fordommer om estetiske fag

Kunst, dans, musikk og drama blir ofte sett på som luksusfag, valgfrie hobbyfag – som et tillegg til «de ordentlige» kunnskapsfagene. Men solid og omfattende forskning på feltet viser at disse fagene spiller en viktigere rolle en enn mange tror.

Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter

En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving

Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver

Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Rike oppgaver – rike muligheter

Rike oppgaver kan gi økt læringsutbytte, og er i tråd med intensjonene i læreplanen. Sju kjennetegn ved rike oppgaver presenteres her − et godt utgangspunkt når rike oppgaver skal lages.

Publisert: 05.02.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen

Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Ballspillundervisning i kroppsøving

Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen?

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Positiv psykologi i spesialundervisning – Kunsten å bygge på styrker

Forfatteren av denne artikkelen oppfordrer oss, med hjelp av positiv psykologi, til å skifte oppmerksomheten fra negative til positive faktorer i synet på elever. Hun påpeker at dette er spesielt viktig innenfor spesialundervisning, der flere av elevene kan slite med et negativt selvbilde.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo