Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (9)
  • Religion/etikk/filosofi (9)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Klima og bærekraft (3)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • Beate Børresen (1)
  • Camilla Angeltun (1)
  • Geir Skeie (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
  • Line Hilt (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
  • Øystein Brekke (1)
Fagfellevurdert

Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis

Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel

Hva jeg vet, og hva jeg tror. Kritisk tenkning rundt kunnskap og meninger

Å kunne skille mellom det vi vet, og det vi tror, er en viktig del av det å tenke kritisk. Praktiske øvelser til bruk i klasserommet kan bidra til å vise forskjellen.

Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel

– I KRLE-faget møter elevane heilt andre måtar å tenkje på

Må undervisninga i religionar og livssyn halde det religiøse på ein armlengds avstand? Nei, meiner professor ved lærarutdanninga Øystein Brekke.

Publisert: 20.09.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Blogg

Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning

Samfunnet er i gang med en omstilling til et mer bærekraftig samfunn, og nye samfunnsutfordringer fordrer pedagogiske svar. Spørsmålet er hvordan vi skal tenke om skolens formål og innhold i kampen for et mer bærekraftig samfunn: er det tilstrekkelig å lære om bærekraft, eller bør man fremme en pedagogikk for bærekraftig utvikling?

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Utdanningsvitskapens positivistiske arv

Det finst ein tendens til å tenkje at berre forskarmetodar gir kvalitetssikra kunnskap til skule og lærarutdanning, men vitskap og kunnskap er meir enn berre sanningar om saksforhold uttrykt ved hjelp av bestemte metodar. Arbeidet i klasserommet bør ha sitt grunnlag i eit større vitskapleg mangfald.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo