Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Læreplaner (8)
  • Samspill og relasjoner (8)
  • Barnehage (2)
  • Lek (2)
  • Motivasjon (2)
  • Selvregulering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Motorikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Synsvansker (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Første steg (2)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Claudia Lenz (1)
  • Erling Algrøy (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marius Wick Kvalvaag (1)
  • Ole-Vinjar Egeland (1)
  • Petter Ruenes Jensen (1)
  • Solrun Samnøy (1)
  • Øystein Røynesdal (1)
Fagartikkel

Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver

Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Ballspillundervisning i kroppsøving

Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen?

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel

Elever med synshemming – på nett med de andre

Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever.

Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – behovet for en realistisk tilnærming til temaet

Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan se ut til å legge vekt på den enkeltes ansvar for å ta kloke valg. Slik risikerer man å formidle at hvis du ikke mestrer livet, så har du deg selv å takke. Samfunnets og fellesskapets rolle må trekkes inn i større grad.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Skolens bidrag til forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme

Det finnes ingen fasitsvar og ferdige oppskrifter for hvordan skolen kan bidra til å hindre at enkelte radikaliseres og begår voldelige handlinger. Likevel ser man at mye kan avverges, dersom skolen sørger for at eleven opplever tilhørighet og får ta del i et konstruktivt samspill med andre.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere

Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger.

Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo