Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (10)
  • Samspill og relasjoner (10)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Skoleutvikling (3)
  • Barnehage (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Første steg (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Audun Mollan Kristoffersen (1)
  • Claudia Lenz (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marit Alvestad (1)
  • Odin Fauskevåg (1)
  • Petter Ruenes Jensen (1)
  • Solrun Samnøy (1)
Fagfellevurdert

Vil læreplanen bidra til danning av elevane?

Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel

Elever med synshemming – på nett med de andre

Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever.

Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – behovet for en realistisk tilnærming til temaet

Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan se ut til å legge vekt på den enkeltes ansvar for å ta kloke valg. Slik risikerer man å formidle at hvis du ikke mestrer livet, så har du deg selv å takke. Samfunnets og fellesskapets rolle må trekkes inn i større grad.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Skolens bidrag til forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme

Det finnes ingen fasitsvar og ferdige oppskrifter for hvordan skolen kan bidra til å hindre at enkelte radikaliseres og begår voldelige handlinger. Likevel ser man at mye kan avverges, dersom skolen sørger for at eleven opplever tilhørighet og får ta del i et konstruktivt samspill med andre.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagfellevurdert

Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen

Hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 1/2020
Fagartikkel

Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere

Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger.

Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Hvordan kan elever lære mer om livsmestring?

Ny forskning skal hjelpe lærere med å undervise elever til å tenke kritisk om kroppsidealer og bruk av sosiale medier.

Publisert: 08.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 08.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol 11/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo