Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (18)

Artikkeltema

  • Læreplaner (18)
  • Forskning og metode (9)
  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Organisering (4)
  • Lærerutdanning (3)
  • Religion/etikk/filosofi (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Lek (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (18)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Camilla Angeltun (1)
  • Christin Tønseth (1)
  • Geir Skeie (1)
  • Gunn Elisabeth Søreide (1)
  • Gyrid Otnes Madsen (1)
  • Hanne Riese (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Ingerid S. Straume (1)
  • Janne Lund (1)
  • Kari Nes (1)
  • Kristin Støren (1)
  • Laura Hultberg (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Line Hilt (1)
  • Liselott Aarsand (1)
  • Maja Plum (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Odin Fauskevåg (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Ruth Grüters (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
  • Vigdis Foss (1)
  • Yngve Heiret (1)
Fagfellevurdert

Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse

Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold.

Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden?

Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis

Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Kreativitet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Hvordan kommuniseres kreativitet i læreplanen, og hva betyr dette i skolen?

Å utdanne samfunnsborgere som skal løse utfordringer i en verden i endring, er noe annet enn å innvie den oppvoksende generasjon i et etablert kunnskapsgrunnlag. Elevene skal ikke bare lære det de voksne kan, de skal også lære å utvikle ny kunnskap.

Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon

Den metaforiske formuleringen «skjult kanon» ser ut til å ha fått status som en etablert sannhet uten at det er blitt stilt spørsmål om hvilke implikasjoner «det skjulte» kan ha, og hva det faktisk innebærer.

Publisert: 30.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert

Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen

Siden 70-tallet har utviklingen i utdanningssektoren vært preget av delvis motstridende strømninger av desentralisering og sentralstyring, nasjonale og internasjonale impulser, profesjonskamp, reformlag på reformlag og ulik grad av tillit mellom stat og profesjon.

Publisert: 04.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning

Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring?

Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter

Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving.

Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20

Inkludering i opplæringen har vært vektlagt internasjonalt siden Salamanca-erklæringen for alvor satte temaet på dagsorden i 1994. Tanken om en felles skole for alle er imidlertid langt eldre; i Norge var for eksempel enhetsskolen i prinsippet etablert for over 100 år siden.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem

Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen?

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Vil læreplanen bidra til danning av elevane?

Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Selvregulering som pedagogisk formål: Diskursive fornyelser i «Fremtidens skole»

Gjennom en diskursanalyse av Ludvigsen-utvalgets utredning Fremtidens skole (NOU 2015: 8) viser vi hvordan forventningene til fremtidens elever rammes inn av både danningsorienterte og nyliberale diskurser.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk vol. 6/ 2020
Fagfellevurdert

Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie

I denne artikkelen presenteres forskningsfunn fra et skoleutviklingsprosjekt der 150 elever fikk erfare selvbestemmelse i læringsaktiviteter en dag i uken over ett skoleår. Funnene viste at selvbestemmelse var nye og positive erfaringer for elevene, der opplevelser av frihet og tillit, fri vilje og flyt var fremtredende.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Fagfellevurdert

«Norge ligger på dette området langt fremme i forhold til de fleste land»: Utdanning for bærekraftig utvikling i Norge og Sverige

Kanskje er det nå på tide, for Norge og andre land, å innse at ministerpostene i departementene for klima, miljø, barn og utdanning bør rustes med de sterkeste og mest erfarne ministrene, og at pedagogikken (og skolen) igjen ser til sin politisk-kreative rolle, og ikke bare tilpasning til det som skal komme.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo