Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Læreplaner (9)
  • Forskning og metode (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Valgfag (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (9)

Artikkelforfatter

  • Kristin Støren (2)
  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • Anders Johan W. Andersen (1)
  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Anette Lund (1)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Daniel Bødtker-Lund (1)
  • Erik Cyrus Fooladi (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Janne Lund (1)
  • Joakim Olsson (1)
  • Mari Veierud Busch (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
  • Marianne Dæhlen (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Oda Heidi Bolstad (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
Fagfellevurdert

Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisninga

Kva seier matematikkdidaktisk forsking om arbeid med demokrati og medborgarskap i matematikkundervisninga? Og korleis kan denne forskinga bidra til forståinga av det tverrfaglege temaet i matematikkfaget i norsk skule?

Publisert: 06.06.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 19) 1/2025
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Fagfellevurdert

Hvem er herre over smaken? Unge kokkeelevers opplevelse av smak

Smaksopplevelser og smakens rolle har en beskjeden og til dels fraværende rolle i opplæringssystemene. Det er først og fremst kosthold, helse og bærekraft som er de sentrale temaene.

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Muligheter og utfordringer i det lokale læreplanarbeidet. Læringsteoretiske og epistemiske antakelser i Læreplanverket for Kunnskapsløftet av 2020

Læreres lokale læreplanarbeid er viktig for opplæringens kvalitet. Gjeldende læreplanverk for grunnopplæringen, Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020, er komplekst og sammensatt, og evalueringer viser at det lokale læreplanarbeidet er krevende for skolene.

Publisert: 02.01.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi?

På få år er det etablert tilbud om undervisning i psykologi ved nærmere sytti prosent av landets videregående skoler med studiespesialiserende utdanningsprogram. Hvorfor velger så mange elever psykologi?

Publisert: 13.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen

Sosiale utfordringer ser ut til å være særlig utbredt og betydningsfullt for jenter, samtidig som jenter mestrer ved nettopp å engasjere seg i relasjoner.

Publisert: 20.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Lokalt læreplanarbeid med fagfornyelsen

Med revideringen av Kunnskapsløftet i 2020 har nye styringssignaler for det lokale læreplanarbeidet blitt introdusert, blant annet ved å innføre et eget kapittel i læreplanverkets overordnede del om profesjonsfellesskapet på skolen.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo