Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (7)

Artikkeltema

  • Læreplaner (7)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • NOKUT (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Erlend Stenlund (1)
  • Frank Rafaelsen (1)
  • Ida Storberget (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kjellrun Hiis Hauge (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Lars Bjørke (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
  • Line Hilt (1)
  • Marte Amundsen (1)
Blogg

Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer

Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Blogg

Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks

Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig?

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Kroppslig læring = kroppsøvingsfaget!

Kroppsøvingsfaget er en kulturbærer av vår felles bevegelseskultur. Men, i dagens sosiale verden vektlegges i stor grad et objektivt kroppssyn.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning

Samfunnet er i gang med en omstilling til et mer bærekraftig samfunn, og nye samfunnsutfordringer fordrer pedagogiske svar. Spørsmålet er hvordan vi skal tenke om skolens formål og innhold i kampen for et mer bærekraftig samfunn: er det tilstrekkelig å lære om bærekraft, eller bør man fremme en pedagogikk for bærekraftig utvikling?

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg

Lek og dybdelæring i skolen

De nye læreplanene begynner å ta form, og de skal ha rom for både lek og dybdelæring. Hva betyr dette for skolen?

Publisert: 21.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Medborgerskap

Ludvigsenutvalget ga råd om utformingen av framtidens skole, og ordet medborgerskap dukket opp som et viktig begrep. Det handler blant annet om å leve sammen i fellesskap.

Publisert: 03.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo