Fagartikkel Språkvanar og syn på fleirspråklegheit Alle norske ungdommar er fleirspråklege. Ungspråk-prosjektet har undersøkt norske ungdomsskoleelevar sine språkvanar, tankar og meiningar kring det å kunne fleire språk. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagartikkel Kritisk tenkning gjennom muntlig praksis For å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet må elevene arbeide mer og bedre med muntlige aktiviteter. Noen enkle grep kan få flere elever til å delta i samtaler preget av mangfold i synspunkter. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence” Denne studien undersøker hva lærere forstår som god muntlighet (tale- og lyttekompetanse samt kroppsspråk) i og på tvers av fag, samt lærernes oppfatninger om egne forutsetninger for å undervise og vurdere muntlighet. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022