Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Første steg (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Claudia Lenz (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Petter Ruenes Jensen (1)
  • Solrun Samnøy (1)
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel

Elever med synshemming – på nett med de andre

Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever.

Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – behovet for en realistisk tilnærming til temaet

Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan se ut til å legge vekt på den enkeltes ansvar for å ta kloke valg. Slik risikerer man å formidle at hvis du ikke mestrer livet, så har du deg selv å takke. Samfunnets og fellesskapets rolle må trekkes inn i større grad.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Skolens bidrag til forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme

Det finnes ingen fasitsvar og ferdige oppskrifter for hvordan skolen kan bidra til å hindre at enkelte radikaliseres og begår voldelige handlinger. Likevel ser man at mye kan avverges, dersom skolen sørger for at eleven opplever tilhørighet og får ta del i et konstruktivt samspill med andre.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere

Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger.

Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo