Fagartikkel Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger. Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel En lærerprofesjon i endring Lærerne har mer støtte enn på lenge for at de skal være med å prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen. Dette er en sjanse vi må gripe, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal. Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel Læreplanen og profesjonsfellesskapet Det er lagt mer vekt på læreres samarbeid i det nye læreplanverket. Men forskningen viser at lærerfellesskap i seg selv ikke kan garantere ny og bedre praksis. Typisk produktive fellesskap er villige til å teste ut og snu opp ned på gamle rutiner – samtidig som de utvikler felles standarder for god praksis. Publisert: 18.02.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel Læring uten kropp Fagfornyelsen legger til grunn et snevert dybdelæringsbegrep, først og fremst basert på kognitiv læringsteori. Men all læring, og ikke minst dybdelæring, er noe langt mer enn innhenting og bearbeiding av informasjon. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet – en trussel mot skolens danningsoppdrag Forsøket på å sikre kvalitet på opplæringen i skolen har resultert i uklare signaler til skoleledere og lærere om hvordan man skal innrette opplæringen. Mens loven og læreplanene har et helhetlig danningsperspektiv, legger kvalitetsvurderingssystemet vekt på elevprestasjoner i noen få av fagene. Publisert: 29.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel Kritisk tenkning I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/19
Fagartikkel 20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire? Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel Bærekraftig utvikling som samfunnsfaglig tema Bærekraftig utvikling skal bli ett av tre hovedområder i fremtidens skole. Dessverre kan det se ut til at det er en snever forståelse av begrepet som ligger til grunn, med vekt på utvikling av nye teknologier. Dersom vi skal ha en realistisk mulighet til å nå FNs bærekraftsmål, må samfunnsfaget få en viktigere rolle. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole