Artikkel – Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker. Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Er læreryrket et omsorgsyrke? Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen? Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Læraryrket sin attraktivitet er avgjerande for å få fleire til å velje lærarutdanningane Mange vel læraryrket fordi dei vil dele kunnskap og gjere ein skilnad i barn sine liv. Eit godt arbeidsmiljø, gode karrieremoglegheiter og ei lønn som står i samsvar til arbeidet, er avgjerande for at dei blir verande i yrket. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel KSU med ny forskningsrapport om hvordan man kan rekruttere og beholde lærere Den systematiske kunnskapsoversikten om hvordan man kan rekruttere lærere og hva som skal til for at de blir i barnehage og skole, lanseres med debatt under Arendalsuka i dag. Flere sentrale personer fra politikk, skolesektor og norsk offentlighet deltar. Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 1/2019