Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (13)
  • Lærerutdanning (13)
  • Høgskole og universitet (9)
  • Forskning og metode (7)
  • Digitalisering (3)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (2)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Paideia (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Anubha Rohatgi (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Lars Qvortrup (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Nina Kjeøy (1)
  • Odd Arne Thunberg (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Sara Archard (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
  • Svein-Erik Andreassen (1)
  • Tonje Stenseth (1)
  • Yngve Antonsen (1)
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Lærarmangelen krev handling - no mobiliserer forskarane

I eitt nytt, stort forskingsprosjekt skal forskarar frå Norge og Sverige finne løysningar på lærarmangelen. Arbeidet har nett starta, og forskarane understrekar alvoret i situasjonen.

Publisert: 25.09.2024 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagfellevurdert

Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning

Høyere utdanning har lange internasjonale tradisjoner. Men det er relativt nytt at internasjonalisering har blitt et mål i egen forstand, snarere enn en konsekvens av aktuell akademisk aktivitet.

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Dansk — Fagfellevurdert

Læreruddannelsens lærebøger – den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position

Hvordan tilegner profesjonene seg sine kunnskaper og ferdigheter? Det gjør de gjennom en profesjonsutdanning. Man tilegner seg kunnskap om faget og om forutsetningene for å utøve faget. Og man tilegner seg ferdigheter i å praktisere faget, slik at resultatet fungerer.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 3 1/2012
Artikkel

Lærerutdanning i Norden - Hva forskes det på?

Hva slags forskning er gjort på lærerutdanning i Norden? Hva finner vi av likheter og forskjeller mellom landene? Svarene kommer snart.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert

Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven

Norsk lærerutdanning har tidligere blitt kritisert for svak kobling mellom teori og praksis og for å gi studentene få muligheter til å lære gjennom praksis. Aksjonsforskning er tidligere dokumentert som en god strategi for å fremme systematisk refleksjon og for å koble teori og praksis.

Publisert: 20.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Forskningsnotat

Korleis kan ein trygge nyutdanna lærarar i klasseleiing?

Lærarar som er gode på klasseleiing stressar mindre. Utviklingsprogram som skal gjere ferske lærarar trygge i klasserommet bør vare over tid og ta utgangspunkt i læraren sin eigen praksis, viser internasjonal forsking.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt

Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Engelsk — Fagfellevurdert

Digital Downsides in Teacher Education

Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi.

Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Fagfellevurdert

Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen

Undervisning og læring i høyere utdanning har gjennomgått store endringer de siste tiårene, med studentenes aktive rolle i egen kunnskapsutvikling som særlig sentralt – ofte kontrastert med det tradisjonelle, lærersentrerte forelesningsformatet.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies

Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene.

Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Artikkel

TIMSS 2015: Lærernes kompetanse kan utjevne forskjeller mellom elever

Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.

Publisert: 02.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo