Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (5)
  • Organisering (5)
  • Skoleutvikling (5)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Marit Valle (1)
  • Kirsti Vindal Halvorsen (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Rose Martin (1)
  • Vigdis Alver (1)
Kronikk

Framtidens lærerutdanning

Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema

Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Partnerskap som grep for å styrke kvaliteten på lærerutdanningen

Obligatoriske partnerskapsavtaler er nå innført i norsk lærerutdanning. Ideen bak partnerskap blir belyst, og tre norske partnerskapsprosjekter blir beskrevet og vurdert med hensyn til kvalitet.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo