Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (13)
  • Skoleutvikling (13)
  • Forskning og metode (8)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Organisering (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Berit Groven (1)
  • Bodil Mørland (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
  • Maren Sofie Sandbakk (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Tove Seiness Hunskaar (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Lærere reiste i dagevis for å skape en bedre skole for barna

Allerede på 1800-tallet reiste norske lærere på skolekonferanser i utlandet. Lærerne ble lyttet til av politikerne, og de var helt sentrale for utviklingen av en mer barnevennlig skole.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Etablering og utvikling av studieenheter i spesialpedagogikk – med utgangspunkt i tre pionerers livsfortellinger

Denne artikkelen bygger på intervjuer med tre fagpersoner som på ulike vis har preget etableringen og utviklingen av studieenheter i spesialpedagogikk her til lands: Palma Sjøvik, Marit Stemshaug og Edvard Befring.

Publisert: 30.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Artikkel

– Engasjerer på en helt annen måte

En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari.

Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Lærarstudentane Espen og Malene er vald ut til eksklusivt forskarprogram

Espen og Malene er blant seks grunnskulelærarstudentar som på nyåret startar på Noregs første forskarlinje i grunnskulelærarutdanning. Den splitter nye forskarlinja skal motivere studentane til å følge ein forskarkarriere.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen

Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag.

Publisert: 13.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Forskning som styrker skole og lærerutdanning

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Hva skal til for å ta en doktorgrad?

At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor.

Publisert: 12.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen

Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø.

Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler

Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom?

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped 1/2017
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica Vol 10, nr 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo