Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (5)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Engelsk (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Yrke (2)
  • Første steg (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Bø Morud (2)
  • Klara Lillevik Rokkones (2)
  • Mariann Tvetene (2)
  • Marit Engum Hansen (2)
  • Ingebjørg Mellegård (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Modgun Ohm (1)
  • Nina Carson (1)
Fagartikkel

Videreutdanning i engelsk – lærere tar grep og endrer undervisningspraksis

En studie viser at videreutdanning i engelsk fører til at lærerne legger mer vekt på å bruke engelsk aktivt i undervisningen. De beveger seg også bort fra tradisjonell glosetrening, for heller å arbeide med nye ord og fraser i en naturlig, språklig kontekst.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag

Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel

Praksislærere har god erfaring med gestaltveiledning: «Det var godt å få spørsmåla om pusten»

Praksislærerne har utbytte av gestaltveiledning for å få mer innsikt i seg selv, sine følelser og kunnskap om relasjoner, viser studie.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister

Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Fagartikkel

Pedagogikk som skriftlig formidling – hvordan nå den praktiserende læreren

Lærere bruker i liten grad pedagogisk litteratur til faglig oppdatering og som hjelp ved skolehverdagens utfordringer. Kan det hende at den pedagogiske litteraturen i for liten grad henvender seg til den praktiserende lærer?

Publisert: 25.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo